Hautajaiset

Hautaan siunaamisessa seurakunta saattaa vainajan viimeiselle matkalle rukouksin ja Jumalan sanaan turvautuen.

Humppilassa hautaan siunaaminen tapahtuu kirkossa tai haudalla. Siunaukset ovat yleensä perjantaisin tai lauantaisin. Siunaaminen tapahtuu arkussa.

Siunauksesta sovitaan kirkkoherranvirastossa (kts. yhteystiedot) ja papin kanssa. Tärkeää on sopia hautaan siunaamisen ajankohta ja hautapaikka. Jos muistotilaisuus pidetään seurakuntakodilla, sovitaan myös se samalla.

Papin kanssa on sovittava siunauskeskustelun ajankohta. Siunauskeskustelussa sovitaan siunauksen kulku ja keskustellaan vainajan elämänvaiheista. Musiikista sovitaan kanttorin kanssa.

Sanomakellot ovat vanha tapa ilmoittaa seurakunnan jäsenen poismenosta. Kellojen soittamisen ajankohta sovitaan seurakuntamestarin kanssa.

Mikäli arkku tuhkataan, uurnanlasku tapahtuu eri päivänä kuin siunaus. Uurnahautauksesta on sovittava seurakuntatoimiston ja seurakuntamestarin kanssa.

Myös kirkkoon kuulumaton voidaan omaisten pyynnöstä siunata hautaan. Siunausta ei toimiteta, jos vainaja on eläessään ilmaissut, ettei hän halua kristillistä hautausta. Hautaan siunaaminen on samanlainen riippumatta vainajan kuulumisesta kirkkoon.

Seurakuntamestari neuvoo ja opastaa vainajan siirrosta kirkkoon ja sieltä hautapaikkaan sekä muissa hautaamiseen liittyvissä asioissa.

Seurakuntamestari Jukka Virtanen 050 377 6907

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Suru

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautaan siunaaminen

Hautaan siunaamisen merkitys

Seurakunnat auttavat kuntia onnettomuuksien jälkipuinnin ja kriisiterapian järjestämisessä.

Hengellistä apua onnettomuuksien uhreille

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa