Lähetystyö

Lähetys- ja avustustyö

Humppilan seurakunnalla on kolme lähetysjärjestöä, joita se tukee. Se tukee suomen Lähetysseuran työtä Thaimaan luterilaisessa kirkossa. Toiseksi se tukee Kansanlähetyksen työtä kahden eri lähetin kautta; Juhani Mäkilän ja Vilmalotta Scafhauserin. Juhani Mäkilä tekee työtä Suomessa elävien afgaanien parissa ja Schafhauser tekee taideterapiatyötä pakolaisten keskuudessa. Kolmas järjestö Humppilalla ovat Sanansaattajat, jotka tekevät kristillistä mediatyötä ympäri maailmaa. Jokaista järjestöä Humppila tukee yhtä suurella summalla.

Lähetystyön toiminta keskittyy Humppilassa muutamaan toimintamuotoon. Kesäaikaan tutuin työmuoto on Kirkkotupa; kesäkahvila, joka on auki kesäpyhäisin aina kirkonmenojen jälkeen. Sitä pitävät seurakunnan vapaaehtoiset ja siellä kerätään vapaaehtoinen kahviraha Humppilan lähetyksen hyväksi. Talvisin tunnetuin työmuoto on Kauneimmat joululaulut, joissa kerätään valtakunnallisesti rahaa lähetystyölle.

Aikaisemmin Humppilassa on toiminut lähetyspiiri, mutta sen toiminta on sulautunut yhteen Kotipiirin kanssa, joka kokoontuu kerran kuukaudessa. Kotipiirissä pidetään esillä myös lähetystyötä ja kerrotaan lähettien kuulumisia. Lähetystyöllä on oma vastuuryhmänsä, joka suunnittelee ohjelmaa yhdessä kirkkoherran kanssa.

Seurakunnassa pyritään siihen, että kerran keväällä ja syksyllä seurakunnassa käy vierailija jostakin lähetysjärjestöstä. Monesti hän saarnaa kirkossa ja pitää sen jälkeen lähetystilaisuuden seurakuntatalolla. Myös Humppilan seurakunta pitää vuosittain oman lähetyspyhänsä Gideoneiden raamattulähetystyön hyväksi. Samoin Israelin Ystävät pitävät joka vuosi Humppilassa oman iltansa.

Lähetystyö on jo vuosia ollut suuressa murroksessa. Monet toimintamuodot ja piirit ovat maassamme loppuneet. Uusia vastuunkantajia on haasteellista löytää. Siksi jokainen lähetystyöstä kiinnostunut on tervetullut mukaan seurakunnan toimintaan. Uudet ajatukset otetaan mielellään vastaan. Jos lähetystyö kiinnostaa ja siihen osallistuminen, niin kannattaa ottaa yhteyttä kirkkoherra Ilkka Wiioon.

Sawtu Linjiila -radioasema Kamerunissa

Seurakunnallamme on yhteistyösopimus medialähetysjärjestö Sanansaattajien (Sansa)kanssa. Tuemme Sansan kautta Länsi-Afrikassa tehtävää radiolähetystyötä. Kamerunissa Ngaoundérén kaupungissa toimii aivan Kamerunin Luterilaisen kirkon päätoimiston läheisyydessä Sawtu Linjiila - evankeliumin ääni -niminen radioasema. Se tuottaa karkeasti jaotellen kahdenlaisia ohjelmia. Toiset ohjelmat sisältävät raamattuopetusta, julistusta, jumalanpalveluksia, saarnoja, rukousta. Toiset taas ovat yleissivistäviä. Niissä käsitellään maanviljelyn, karjankasvatuksen, lukutaidon, terveydenhuollon, hygienian jne asioita. Ohjelmat on suunnattu lyhytaaltolähetyksinä fulfulden kielellä fulanien heimolle, joka ulottuu Afrikan yli menevänä vyönä aina Senegalista Somaliaan asti. Fulaneja lasketaan olevan noin 20 miljoonaa.

Yhden 20 minuuttia kestävän ohjeman tuottaminen maksaa kaiken kaikkian noin 120€.

Katso lisää tietoa fulanityöstä alta:

Apua ja tukea elämään

Yhteisvastuukeräys

on jatkuvasti käynnissä. Voit lahjoittaa tämän linkin kautta

Diakoniatyöntekijä
Seurakuntatyön erityispalvelut
Kirkkopellontie 1
31640 Humppila

Diakonia- sekä rippikoulutyö, perhekerhot Diakonian päivystys- ja ajanvarausaika ti ja to klo 10-11