Seurakunnat aloittavat liitosselvityksen

Tiedote 30.8.2023

Seurakunnat neuvottelevat liitoksesta Lounais-Hämeess

Jokioisten, Humppilan ja Ypäjän seurakunnat ovat neuvotelleet yhdistymisestä. Niiden on tarkoitus perustaa ohjausryhmä liitosneuvotteluja varten. Jokainen seurakunnan kirkkoneuvosto nimeää kolme johtavaa luottamushenkilöä, henkilöstön edustajan ja johtavat viranhaltijat ohjausryhmään. Mukana ohjausryhmässä ovat erityisasiantuntija Mika Piittala sekä lääninrovasti Esa Löytömäki kokoonkutsujana.

Ohjausryhmän tehtävä on valmistella yhteinen liitosaloite, jonka jokainen seurakunta voi halutessaan hyväksyä. Mahdollinen hyväksytty aloite etenee hiippakunnan tuomiokapituliin lausunnon kautta kirkkohallitukseen päätettäväksi.

Ohjausryhmä kokoontuu ainakin neljä kertaa valmistelua varten. Työskentely aloitetaan marraskuussa kirkkoneuvostojen kokousten jälkeen. Tavoitteena on varmistaa seurakunnallinen toiminta sekä vahvistaa työtä ja työntekijöiden jaksamista.

Seurakuntalaisille järjestetään joka seurakunnassa tiedotustilaisuus vielä syksyllä. Myös työntekijöitä on mukana keskusteluissa. Myöhemmin on lisää tiedotus- ja keskustelutilaisuuksia. Seurakuntien nettisivuilla on myös tietoa neuvottelujen etenemisestä.

Edetessään liitos voisi toteutua aikaisintaan vuoden 2025 alusta.

Lisätiedot: lääninrovasti Esa Löytömäki

2023-08-30 11:51:19.0